Det vart som jag förfarade, eller hoppades jag egentligen på detta?
Eftersom jag kände att en sten lyftes från mina axlar när jag lämnade mötet med starka ord och mycket aggresivitet i mig som for ut medans jag tog mig till dörren.
 
Innan jag gick iväg till mötet så ville jag veta vilka Gudinnor som var med mig idag för att stötta och vägleda mig.
 

Freja och Brigit

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Brigit

Läkekonstens och fruktbarhetens gudinna men även konstens och hantverkens gudinna. Det sägs att hon på vintern blir en gammal och ful kärring för att på våren bli en vacker ung mö. Hon firas den första februari då värmen återvänder och landet vaknar till liv. Hon avbildas ibland i form av en god herdinna som vakar över sin flock. Hon lever kvar i den krist-katolska tron som St Brigit.

 

Freja är fruktbarhetsgudinnan och kärlekens gudinna

Enligt nordisk mytologi är Freja, eller Fröja som hon också kallas,  fruktsamhetsgudinna. Hon är även kärlekens gudinna.

Freja bor i Asgård med asagudarna trots att hon egentligen tillhör vanerna. Hennes borg i Asgård heter Folkvagn – dit kommer hälften av de män som stupat i strid. Den andra hälften kommer till Odens borg Valhalll.

Frejas far är vanaguden Njord och hennes tvillingbror är Frej (Fröj). Freja är känd för sin skönhet, hon är vackrast av alla gudinnorna. Till henne bad människorna för en god skörd och fruktsamhet.

Frejas vagn dras av katterna Hogne och Tovner.

En gång stal en jätte Tors hammare Mjölner bara för att ha den som utbyte för att få gifta sig med Freja. Men Freja blev så arg och upprörd när Tor ville att hon skulle gifta sig med jätten att gudinnans Brisingasmycke föll till marken.

Freja äger det stora brisingasmycket som hon bär runt halsen och som hänger som ett bröstsmycke. Hon äger en fjäderdräkt som gör att man kan flyga.

 

Om Freja ur Grimnesmål, Snorres Edda:

Folkvagn heter det,

Och där råder Freja

Över salens sittplatser.

Hälften av de fallna

Väljer hon varje dag,

Men hälften är Odens.

 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej