Jag har sett att Cesar Millan var med sin son och hälsade på ett hem för barn med autism. Hundarna hjälpte dom att läsa sig att handskas med motoriken, lugnar dom och ger barnen stöd.
Sedan många år tillbaka har jag fått tips av psykologer samt läkare att klappa min katt så hormonet oxytocin ökar och ger en lugnande effekt. Det är våra "kärleks-hormoner" och dom ska öka när man klappar ett djur.
 
Nu har det börjat visa sig att hundar är bra för barn med både autistiska syndrom, ADHD samt depressioner. Det är något som har varit naturligt för mig, att djur är helande då jag spenderar mer tid med djur än människor. Och att jag blev traumatiserad av att flytta från bondgården jag älskar tillbaka till Stockholms län.
 
Min katt har stöttat mig otroligt mycket under hennes 10 åriga liv och jag är glad att jag inte hade hund just när mitt liv var på utkanten av samhället. Men nu när jag försöker lära mig se ramen samhället satt upp så är en hund perfekt. Sedan Sonja kom har jag sänkt mitt benzo intag drastiskt, jag har fått höra att jag låter så otroligt mycket lugnare i rösten och även kroppsspråket.
 
Hon är en fantastiskt lättlärd hund och så har jag knutit en bärsjal till henne så hon kan följa med exakt överallt även om hon blir trött så är det bara att lägga sig i sjalen så ligger hon bekvämt samt att jag lättare bär henne.
 
Många har reagerat på att jag redan har en katt och skaffat mig en valp. Men jag vet att min katt vet hur man handskas med hundar då hon träffat otroligt många hundar i sitt liv samt att hon bott ihop med en när min väns hund flyttade hem till mig av sig själv. Och jag blir så lycklig av framstegen! Såklart ville Sonja leka med gammelkatten men snabbt lärde hon sig att katten bestämmer och nu ligger båda i soffan även om Sonja ligger lite lägre så vilar båda två och min gammelkatt med slutna ögon!
 
Jag gillar denna bild då jag fick båda att titta in i kameran.
 
Jag har börjat fundera på att jag skulle vilja låta Sonja arbeta med autistiska barn eller "problem barn" då jag själv har Asperger syndrom och jag känner hur hon gör mig hel igen. Jag har mer energi än jag haft på över ett år! Jag känner att hon fick mig att börja leva igen, vilja leva igen. Hon fick mig att komma ut i skogen igen och skogen för mig är  en helande plats dock blev den sorglig när Sture samt en Pyreéne valp togs från jorden och sedan dess har jag knappt gått ut i skogen själv men när det väl har hänt har jag varit ute i timmar utan att jag märker av att tiden går.
 
Men när tiden känns sådär stilla så förstår jag ofta att tiden egentligen går ganska fort men jag älskar att ta tillvara på just dom stunderna!
 
Kan det finnas någon av mina läsare som vet något om hur man går till väga med att låta sin hund arbeta med "annorlunda" men för mig helt normala barn med vissa svårigheter?
Jag kommer nog börja googla på det framöver, än så länge så tittar jag på olika hemmagjorda hundbäddar. Hon kommer ju bli en stor tjej och jag vill ge henne det bästa och jag själv tycker det bästa är hemmagjort och helst återvunnet!
#kärlek, Coloryourlife, GrowMyLife, Levandemedicin, Livet, Medicin, Nöjd, adhdasperger, arbetarhund, autism, hundarbete, hundbädd, hundochkatt, skogen, vardag,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej